Sunday, September 19, 2010

CARA SAYA;HOW TO WASH

Terpulang kepada anda, tetapi dgn cara cucian sprt ini, automatik mental set anda tentang CD~menyusahkan bertukar menjadi ..."saya tak rase menyusahkan diri pun.." Apabila anda rase enjoy dgn ape yg anda lakukan dlm membesarkan anak-anak, pasti akan menjadi ingatan dan kenangan manis antara anak dgn ibu.. So, kene enjoy untuk buat seperti langkah di bawah..

















1.Cucuhkan air paip ke arah lampin yg kotor utk menyingkirkan najis cecair yg menyerap pada
'insert'(kain lampin yg menyerap) dan permukaan lampin.Sekiranya ada najis yg boleh dimasukkan kedalam mangkuk tandas, buatlah demikian terlebih dahulu sambil mencucuh air ke atas lampin.

Disamping cara pembuangan sisa najis yg betul dan mmbantu alam sekitar dari tercemar tong sampah kita pun tidak lah dipenuhi lampin pakai buang yang bertan-tan la gamaknye..


















2. selepas hilang bau dan kotoran, kumpulkan dalam satu baldi (selelok-eloknya baldi bertutup,nmpk kemas skit) untuk cucian ke mesin basuh. jangan lupa letakkan SEDIKIT sabun pencuci serbuk yang biasa digunakan sebagai bahan rendaman. Tidak digalakkan menggunakan pelembut kain, kerana boleh mengurangkan daya serapan kain lampin itu sendiri.
















3. Dalam 3 hari penggunaan sudah mencecah 8-10 lampin, sedia untuk di cuci ke dalam mesin basuh. Sebelum masuk ke mesin, perah dahulu dari air rendaman supaya air rendaman dibaldi tidak bercampur dgn cucian dalam mesin.
















4. Masukkan lampin yg sudah diperah tadi ke dalam besin mesin basuh. Letak sabun serbuk dan biarkan mesin yang buat kerja mengikut setting mesin basuh masing2 ye..

5.Selepas cucian selesai, sidailah di tempat panas untuk pengeringan yg cepat.
Sidai di dalam rumah juga tiada masalah, pastikan kipas dihidupkan. ia mudah kering sbb telah melalui proses 'spin'.. :).

* Sekiranya anda terlebih rajin, tiada masalah utk anda cuci terus selepas lampin digunakan(mksudnye, tak yah kumpul banyak then basuh). Tapi pastikan cucian sehelai demi sehelai tersebut melalui proses 'spin' mesin basuh utk cepat kering.





























No comments:

Post a Comment